نحوه کنترل موتورسیکلت

سوالاتی که همه می پرسند:
به عنوان یک موتورسوار و مکانیک سابق موتورسیکلت ، مردم تمایل دارند که برای پیچیده ترین مشاوره ها در مورد مموتورهایشان به من مراجعه کنند. از من سال شده است که چگونه همه کارها را از تعویض روغن گرفته تا تعویض رینگ های پیستون انجام دهم. با این وجود ، یک سوال بیش از هر سوال دیگری از من پرسیده شده است: اینکه کنترل ها کجا هستند و هر کنترل چه کاری انجام می دهد.

من صادقانه تعجب می کنم که کسی هیچ سرنخی در مورد مکانیک موتورسیکلت ندارند یا نمی دانند که اکثر موتورها دارای جعبه دنده دستی هستند. البته در این مرحله موتورسیکلت ها از نظر من طبیعت دوم هستند. بنابراین ، برای کسانی که چیزی در مورد آن ها نمی دانند و می خواهند اصول را یاد بگیرند ، در اینجا نحوه کار آنها آورده شده است.

قبل از شروع:

بیایید فرض کنیم برای کل این مقاله روی موتور رو به جلو نشسته ایم. من شخصاً یاماها R6 2005 انتخاب کردم. تصاویری که برای این مقاله استفاده کردم مربوط به آن همین موتور خاص است ، اما کنترل ها به طور کلی در هر دموتورسیکلت یکسان است.

Front Brake Lever and Twist Throttle

کنترل های سمت راست:

برخلاف تصور مردم ، کنترل موتورسیکلت نسبت به دوچرخه کمی متفاوت است. در سمت راست دسته فرمان اهرم ترمز جلو و دریچه گاز دارید. اهرم ترمز دقیقاً مانند دوچرخه کار می کند. اهرم را به داخل می کشید و موتور متوقف می شود. برای اینکه از دریچه گاز استفاده کنید ، دسته فرمان را به عقب می پیچانید و موتور دور می زند یا شتاب می گیرید.

Ignition Kill Switch and Start Button

در سمت راست نیز کلید سوئیچ احتراق و دکمه شروع وجود دارد. برخلاف اتومبیل ، یک کلید به تنهایی باعث شروع موتور نمی شود. بعد از روشن شدن کلید آنها ، برای راه اندازی باید کلید جرقه زنی (قرمز) را بچرخانید. سپس کلید استارت را فشار می دهید تا استارت را بچرخانید. یا باید خنثی باشید ، یا برای راه اندازی این موتور کلاچ را بکشید. بعضی از موتورسیکلت های شما به هر دو نیاز دارند.

Clutch Lever

کنترل دست چپ:

اکثر موتور ها دارای جعبه دنده دستی هستند ، به این معنی که آنها باید کلاچ داشته باشند. برخلاف اتومبیل ها دوباره ، اهرم کلاچ در سمت چپ میله دسته قرار دارد. اهرم را می گیرید تا کلاچ را جدا کنید و تغییر مکان دهید.

Hi-Lo Beam, Blinker, and Horn

در سمت چپ فرمان نیز سوئیچ پرتو کم/ زیاد در بالا ، سوئیچ چشمک زن و شاخ در پایین قرار دارد. در تصویر دکمه برای پرتوهای پایین به سمت پایین کلیک می شود. بوق فقط با فشار دادن دکمه ای که روی آن قرار دارد کار می کند. مانند اتومبیل بعد از گردش شما به طور خودکار خاموش نمی شوند. پس از کشیدن دکمه به سمت چپ یا راست برای فعال شدن ، سیگنال روشن می ماند تا زمانی که دکمه را به سمت داخل فشار دهید تا غیرفعال شود.

Shift Pedal

کنترل کننده های سمت چپ پا:

در پای چپ پدال شیفت را پیدا خواهید کرد. بله شما با پا تغییر مکان می دهید. اینجوری کار میکند. شروع از حالت خنثی ، ۱ کلیک به سمت پایین دنده ۱ است ، یا ۱ کلیک به سمت بالا دنده دوم است. با برگرداندن هر دو فرآیند می توانید به حالت خنثی برگردید. اگر از دنده ۲ به سمت بالا کلیک کنید ، ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ را می زنید. بیشتر موتور ها چراغ نشانگر خنثی دارند ، بنابراین می توانید از آن برای کمک به حرکت در چرخ دنده ها استفاده کنید. این ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد ، اما از چارچوب رانندگی در ماشین آسان تر است.

Back Brake Pedal and Fluid Reservoir

کنترل کننده های سمت راست پا:

با پاهای خود ، در سمت راست ، پدال ترمز عقب را پیدا خواهید کرد. موتور سواران به ندرت از این پدال استفاده می کنند. بیشتر برای ترمز اضطراری استفاده می شود. تمام ترمزهای منظم باید با ترمزهای جلو انجام شود. آنها بزرگتر هستند . برای کسانی که هنوز سوار نمی شوند ، می توانید ببینید که چرا موتور نمی تواند به سرعت اتومبیل متوقف شود. اگر ترمزهای جلو را بزنید ، خطر تلنگر را پیدا می کنید. استفاده از ترمزهای عقب به صورت سرسره ای و به احتمال زیاد تصادف منجر می شود.

Gauge Assembly

مونتاژ سنج:

بالای فرمان شما می خواهید چیزی شبیه به این را ببینید ، مونتاژ سنج. در اینجا می توانید سرعت سنج ، کیلومتر شمار ، دور موتور ، دمای موتور ، چراغ تعویض ، چراغ نشانگر خنثی و هر چراغ نشانگر دیگری را که دوچرخه مجهز است ، پیدا کنید. آنها یک چراغ نشانگر بنزین دارند که وقتی مخزن شما خالی است ، روشن می شود.

برای اطلاع از قیمت موتورسیکلت ها و تنوع آن ها میتونید از این بخش مراجعه کنید

کمک نیاز دارید? با پشتیبان از طریق واتزاپ چت کنید