نقد و بررسی موتورسیکلت بنلی لئونچینو

بنلی Leoncino 250 یا لئونچینو ۲۵۰ جدیدترین محصول بنلی است که توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد به کشور وارد شده است. بنلی Leoncino 250 در کلاس موتورسیکلت‌های نئو رترو (neo-retro) قرار می‌گیرد. نام نئو رترو به موتورسیکلت‌های مدرن و امروزی که دارای سبک طراحی قدیمی و کلاسیک هستند اطلاق می‌شود. حضور موتورسیکلت‌های این کلاس در کشورمان سابقه‌ زیادی ندارد، به بیانی دیگر می‌توان گفت که تنها رقیب هم‌کلاس بنلی Leoncino 250 در کشور کاوازاکی استرلا ۲۵۰ است.

پیشرانه مورد استفاده در بنلی Leoncino 250 تک سیلندر ۴ سوپاپ ۴ زمانه بوده و حجم دقیق آن برابر ۲۴۹ سی‌سی است. این پیشرانه توان تولید حداکثر ۲۵.۲ اسب بخار قدرت در دور ۹۲۵۰RPM و حداکثر ۲۱ نیوتون‌متر گشتاور در دور ۸۰۰۰RPM را دارد‌. گیربکس کوپل شده با این پیشرانه نیز دنده‌ای و ۶ سرعته است. گفتنی است که در پیشرانه بنلی Leoncino 250 از سیستم سوپاپ‌های (DOHC) استفاده شده است. استفاده از این نوع سیستم سوپاپ‌ باعث افزایش میزان راندمان و قدرت خروجی و همچنین کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی نیز می‌شود؛ استهلاک نسبتا بالای این سیستم نیز از جمله معایب آن است. کارکرد این پیشرانه به ویژه در دور موتورهای بالا با لرزش‌هایی همراه است اما نمی‌توان آن را آزاردهنده توصیف کرد. با در نظر گرفتن همه موارد ذکر شده می‌توانیم بگوییم عملکرد و میزان قدرت خروجی مجموعه پیشرانه بنلی Leoncino 250 خوب و رضایت بخش است.

یک دیسک ترمز ۲۸۰ میلی‌متری با کالیپر ۴ پیستونه در چرخ جلوی بنلی Leoncino 250 و یک دیسک ترمز ۲۴۰ میلی‌متری با کالیپر تک پیستونه در چرخ عقب آن وظیفه ترمزگیری و مهار قدرت خروجی پیشرانه را بر عهده دارند. حتی با وجود اینکه عملکرد این سیستم ترمز در واقعیت با کمی گنگی همراه بوده و بعضا نیز غیر قابل پیش‌بینی می‌شود، اما همچنان بسیار قدرتمند و اطمینان بخش است. علیرغم آنکه باریک بودن زین نرم بنلی Leoncino 250  تا حدوی از میزان راحتی آن کاسته، اما با این حال میزان این راحتی هنوز هم در سطح قابل قبولی است. کوتاه بودن طول زین که باعث کاهش چشمگیر سطح نشیمن زین برای سرنشین دوم شده نیز از جمله معایب طراحی آن است. علاوه بر این محلی که برای نصب جاپایی‌های راننده انتخاب شده، مشکلاتی را برای رانندگان قد بلند ایجاد خواهد کرد. زاویه گردش فرمان بنلی Leoncino 250 نیز برای رانندگی شهری قابل قبول است. این نئو رترو جدید ویژگی‌های خوبی مانند چراغ‌ها و راهنماهای تماما LED جلو و عقب، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلمینیومی اسپرت، کیلومترشمار دیجیتالی با امکانات متعدد را نیز به خریداران ارائه می‌دهد.

سواری بنلی Leoncino 250 اسپرت و کمی خشک است اما نمی‌توان آن را غیرقابل تحمل دانست. در عوض فرمان پذیری و تعادل بنلی Leoncino 250 بسیار عالی و اسپرت ارزیابی می‌شود. بنلی Leoncino 250 به لطف فاصله محوری زیاد خود در سرعت‌های نسبتا بالا از تعادل بسیار خوبی برخوردار است. اما از طرف دیگر لرزش‌های محسوس بنلی Leoncino 250 در سرعت‌های زیاد نیز رانندگی طولانی مدت با آن را خسته کننده می‌کند.


همانطور که در ابتدا اشاره شد کاوازاکی استرلا ۲۵۰ تنها رقیب هم‌کلاس بنلی Leoncino 250 در کشورمان است، اما از لحاظ توان تولیدی پیشرانه در رده پایین‌تری نسبت به آن قرار می‌گیرد. به علاوه در حال حاضر از لحاظ عملکرد فنی موتورسیکلت‌های مانند بنلی TNT 25 و KTM Duke 200 بیش‌ترین شباهت را به بنلی Leoncino 250 دارند. از لحاظ قیمتی نیز بنلی Leoncino 250 بالاتر از بنلی TNT 25 و پایین‌تر از KTM Dule 200 قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر نیز با حدود قیمت این محصول تازه وارد می‌توان به سراغ برادران سریع‌تر آن یعنی بنلی TNT 250 و بنلی TNT 249 S نیز رفت. تا همین جای کار و در بازار غیر رقابتی موتورسیکلت کشورمان نیز قیمت بنلی Leoncino 250 بالا به شمار رفته و ارزش خرید آن تنها از دو محصول کاوازاکی و KTM بالاتر است. علاوه بر این‌ها بنلی Leoncino 250 یک موتورسیکلت تازه وارد به بازار کشور بوده و فعلا نمی‌توان درباره میزان معمول استهلاک فنی و هزینه‌های نگهداری آن اظهار نظر کرد. اما در مجموع می‌توان گفت با اینکه خرید دیگر محصولات نامبرده شده بنلی منطقی‌تر به نظر می‌رسد، اما بنلی Leoncino 250 نیز برگ برنده خاص خودش را دارد. در حقیقت طراحی ظاهری زیبای بنلی Leoncino 250 مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند توجهات را به سوی آن جلب کند و احتمالا نیز این عامل برای مجاب کردن خریدارانی که به دنبال تنوع و تفاوت هستند، کافی خواهد بود.