۵ نکته برای دوچرخه سواری در هوای سرد

۱- خوب گرم کنید

وقتی قرار باشد در هوای سرد به دوچرخه‌سواری یا مسابقه بپردازید، فرآیند کامل گرم کردن از اهمّیت چشمگیری برخوردار است. نخستین واکنش طبیعی بدن در هوای سرد این است که خون را به بخش‌های مرکزی بفرستد تا اندام‌های داخلی را گرم نگه دارد. به این ترتیب تا زمانی که نتوانید مقداری گرما تولید کرده و گردش خون در بخش‌های خارجی بدنتان را افزایش دهید، همچنان در عضلات خود احساس انقباض و سفتی می‌کنید.
به یاد داشته باشید اگر در هوای معتدل، فرآیند گرم‌ کردن را بین ده تا پانزده دقیقه انجام می‌دهید، در هوای سرد باید پنج تا ده دقیقه دیگر به این زمان اضافه کنید

۲- پس از گرم کردن، گرم بمانید

اگر بدن خود را گرم کنید اما پیش از شروع سواری در هوای سرد منتظر بایستید، احتمالاً در نهایت احساسی بدتر از زمانی خواهید داشت که اصلاً خودتان را گرم نکرده بودید. اگر پس از فرآیند گرم کردن خودتان را گرم نگه ندارید، بدنتان را در معرض تغییرات سریع گردش خون قرار می‌دهید و پوست سرد شده و خون به سمت مرکز بدنتان کشیده می‌شود. در این وضعیت وقتی دوباره شروع به فعالیت کنید، احساس خواهید کرد که عضلاتتان مثل سرب سنگین شده‌اند.

۳- نسبت به پوشاک حساس باشید

در هوای سرد باید از مفاصل خود محافظت نمایید زیرا سرما باعث می‌شود زانوهای شما سفت‌تر شوند و جریان خون عادی برای شروع کار را در اختیار نداشته باشند. توجّه داشته باشید که بعضی از لباس‌های چسبان و گرمکن‌های پا نیز با کشش بیش از حد و ایجاد فشار روی مفاصل در زمانی که شما تلاش می‌کنید رکاب بزنید، می‌توانند مشکلاتی را برای زانو ایجاد کنند. بنابراین، باید از لباس‌های مخصوص هوای سرد یا گرمکن‌های پا با طراحی مخصوص استفاده کنید تا فضای لازم برای کار را در اختیار مفاصل قرار دهید.

۴- هوای گرم تنفس کنید

فرو بردن ناگهانی حجم زیادی از هوای سرد و خشک می‌تواند دستگاه تنفّس شما را آزار دهد. یک پوشش گردنی سبک که بتوانید آن را روی دهان خود بکشید ابزار خوبی است تا به گرم کردن هوا و کاهش هرگونه ناراحتی احتمالی کمک کنید. برای اینکه اطراف گردن شما در زمان اوج فعالیت بیش از حد گرم نشود، یک دستمال را به شکل ساده (نه گره زدن آن) دور گردنتان ببندید تا وقتی دیگر به آن نیاز ندارید بتوانید دستمال را باز کرده و در جیبتان بگذارید.

۵- نوشیدن را فراموش نکنید

اهمیت نوشیدن مایعات در هوای سرد بسیار بیشتر از چیزی است که اکثر دوچرخه‌سواران تصوّر می‌کنند زیرا با هر تنفس، بخشی از رطوبت ریه‌ها را برای مرطوب کردن هوای سرد و خشک از دست می‌دهید. ضمنا بدون آنکه متوجه شوید پیوسته در حال تعرق هستید و هوای سرد هم مانع بروز احساس تشنگی می‌شود. اگر در یک محیط جنگلی دوچرخه‌سواری می‌کنید، یک بسته هیدراسیون می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد زیرا مایع در تماس با بدن شما گرم مانده و منجمد نمی‌شود. در غیر این صورت، بطری‌های عایق‌بندی‌شده نیز مناسب خواهند بود، بخصوص اگر فقط به مدّت یک یا دو ساعت سواری خواهید کرد. برای آنکه از بطری خود بهره بیشتری ببرید، آن را با یک مایع گرم مانند شربت سیب و دارچین پر کنید تا به گرم شدن بخش‌های مرکزی بدن کمک کنید و از نوشیدن آن لذّت هم ببرید. به این ترتیب تمایل بیشتری برای نوشیدن خواهید داشت و سطح مایعات بدن خود را حفظ می‌کنید.
کمک نیاز دارید? با پشتیبان از طریق واتزاپ چت کنید